דיסגרפיה

מהי הדיסגרפיה?

דיסגרפיה היא מצב היוצר קשיים ברכישת הכישורים הגרפיים. הילד/האדם מתקשה  להתמודד עם הקשיים של עיצוב הקו הגורמים לו לבעיות כתיבה.

קשיי כתיבה אינם קשורים לרמה השכלית של הילד, אבל ליקויים ביכולת לכתוב באופן תקין הם מכשלה כבדת משקל במלחמת הקיום של הילד בבית הספר.רמת הלימודים של ילד תיפגע באופן ניכר אם הוא בעל ליקויי כתיבה, וזאת אפילו אם כל שאר מרכיבי הלמידה תקינים לחלוטין.

שיטת רביב מאפשרת לילד/האדם יכול לשפר את איכות הכתיבה שלו תוך 6-8 שבועות בלבד, ובלי קשר לשלבי תוכנית שיטת רביב האחרים, המטפלים בלקויות למידה אחרות.

בשיטת רביב אנו עוסקים באבחון ובשיפור הכישורים הגרפיים. בעזרתה לומד הילד להתמודד עם הקשיים של עיצוב הקו הגורמים לו לבעיות כתיבה.
הטיפול נעשה בעזרת ציורים המובילים לכתיבה ברורה, קלה ומהירה.
השיטה מיישמת את התיאוריה של יהונתן שתיל, פסיכולוג, והיא מוסברת בספר הנקרא "הפסיכוגרפיה של הילד" בהוצאת רמות.

השיטה מסתמכת על כמה רעיונות ונקודות עיקריים:

(1) הציור הילדי, על כל שלביו, הוא דרך המלך הבלעדית המאפשרת את רכישת כישורי הכתיבה. כלומר, על הילד לעבור את כל שלבי הציור החיוניים ובאופן שלם ותקין למען יוכל לכתוב כהלכה. אסור לתת לילד להגיע לכיתה א' (שם נדרשת כתיבה) בלא שהשיג את הכישורים המוקדמים לכך. כישורים אלו עליו להשיג בתקופת הגן בעזרת הציור.
(2) אסור לדלג או להחסיר אף שלב מן השלבים.
(3) קיים קשר בין כושר (לא כישרון) הציור של הילד הקטן וכושר הכתיבה שלו.
(4) אם בודקים ילד עם בעיות כתיבה בבית הספר מגלים בדרך כלל שאותו ילד התרחק בקביעות מכל פעילויות ציוריות בגן.
(5) קשיי כתיבה אינם קשורים לרמה השכלית של הילד, אבל ליקויים ביכולת לכתוב באופן תקין הם מכשלה כבדת משקל במלחמת הקיום של הילד בבית הספר.
(6) רמת הלימודים של ילד תיפגע באופן ניכר אם הוא בעל ליקויי כתיבה, וזאת אפילו אם כל שאר מרכיבי הלמידה תקינים לחלוטין.

שלבי הציור
1. שרבוט (ציור מוטורי): שרבוט חסר צורה מוגדרת (שלוחה, סליל, קו, נקודה וכ"ו), גילאים 2 – 2.6.
2. עיגול: שילוב של שלב 1 בנוסף לשלב הנוכחי: ציור של עיגול עם שלוחה (ראשן, דמות וכ"ו), גילאים 3- 3.6.
3. מרובע: עושה פינות לעיגול, גילאים 4 – 4.6.
4. אלכסונים וצלבים: גילאים 4.6 – 5
5. משולש: מציירים בתים וילדים, גילאים 5 – 5.6.
6. הרכבת צורות: שילוב הצורות ו/או הסכמות לציור תמונה שלמה. בשלב זה האובייקטים מופיעים כמקושרים זה לזה. הבתים מתחברים בדרך המוביל ביניהם, עצים ופרחים מוצבים על גבעות ובין משטחי ירק, עננים וציפורים. מופיעים פרטים קטנים כמו: כפתורים, כיסים, עציץ, חלון, שרוכי נעליים וכדומה. גילאים 5.6 – 6.
7. משחקי צורות (מבניות): שלב לא חיוני, במחצית השנייה של גן חובה. רק 10% – 20% של הילדים עוברים אותו, ואלו בעיקר הבנות, מציירות קישוטים.
8. כתיבה: שלבי הכתיבה- 1.בסיסית 2. אחידה ורצופה 3. אינדבידואלית

טיפ : הצמידו מטבע לכף היד על ידי הזרת והקמיצה. האצבעות האחרות יאחזו בכלי הכתיבה בדיוק בדרך הנכונה!


הנקודות אליהן נשים לב

1. החזקת כלי הכתיבה – החזקה נכונה תוביל למהירות, איכות והורדת המאמץ. ההחזקה צריכה להיות יציבה, שהעין תראה את הקו בשעת הכתיבה כדי שתהיה בקרה וזוית תקינה של 45 מעלות.
2. טיב הקו – עד כמה איכות הקו טובה. סוגי קווים: קו ישר, רועד, מפותל. קו רצוף, מקוטע. קו חזק, חזק מדי, חלש מדי.
3. מהירות העבודה – ציור במהירות של הצורה המתוכננת בגודל רצוי.
4. מאמץ – ככל שהמאמץ פוחת, התנועה יעילה יותר. הילד מצליח בפחות מאמץ ובמהירות להגיע לאיכות טובה. הילד לא מתעייף.
איך תרגל את המיומנויות המובילות לכתיבה איכותית?

נעבוד בהדרגתיות על פי שלבי ההתפתחות.
דרך העבודה: "הסתכל ועשה כמוני". עובדים בטושים צבעוניים בעלי עובי שונה.
1. מראים למתרגל כיצד אוחזים בצורה נכונה את כלי הכתיבה.
2. ישיבה נכונה ויציבה. רגליים יציבות על הרצפה. האגן מגיע עד למשענת.
3. משטח עבודה נוח: מספיק גדול, ישר, יציב.

שלבי העבודה

 

1. לצייר ספירלה

2. לצייר עיגולים

3. להתחיל לכתוב אותיות עגולות על דף חלק , אחר כך על דף שורות.
האותיות הן: ד, ה, ט, כ, ל, ס, ע, פ, צ, ר, ש, ץ, ף (יש לכתוב את האותיות לא בדפוס)
4. להתחיל לרשום מילים מהאותיות הנ"ל תוך הקפדה על רווח תקין בין האותיות והמילים. בהתחלה על דף חלק, אח"כ על שורות.
5. תוספות של קרן לציורים

6. שילוב של נקודות

7. ציור של מרובעים

8. להתחיל לכתוב אותיות המורכבות מעיגול וקו. בהתחלה על דף חלק , אחר כך על דף שורות.
האותיות הן: א, ב, ג, ז, ח, ק, ת, נ, ם, ך. (יש לכתוב את האותיות לא באותיות דפוס)
9. ציור משולשים

10. כתיבת האותיות י, ו, ן, מ.
11. משחקי כתיבה:
• לרשום שמות של: עצים, ילדים, פרחים וכ"ו. ניתן לערוך תחרות או למדוד זמן ועוד.
• לשחק "ארץ, עיר, חי, צומח, דומם".
• לכתוב את הא"ב עם מדידה של זמן
• משחקים שכותבים מילה המתחילה באות שהמילה הקודמת נגמרת, לדוגמא: ענת -תפוח -חיפש.
• הכתבה
• כתיבת סיפור

בהצלחה,
ואל תשכחו לשתף אותנו בתוצאות.

נילי רביב, ברק בן שמחון
מפתחי שיטת רביב

Permanent link to this article: http://www.shitat-raviv.co.il/%d7%93%d7%99%d7%a1%d7%92%d7%a8%d7%a4%d7%99%d7%94-%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%9c/